Elokuisena maanantaina Espoon modernin taiteen
museon, EMMAn, työpajatilan täytti reilu kymmenen juuri aloittanutta
kymppiluokkalaista. Oppilailla oli pieni aavistus siitä mitä tuleman
piti, mutta muuten he saattoivat vain arvailla mitä
heidän varalleen oli suunniteltu.
Animaatiopajan työstäminen alkoi talvella 2013, jolloin asetimme tarkat tavoitteet projektille. Vaikka taiteen tekemistä voi harrastaa myös silkasta ilosta, halusimme, että matkan aikana oppilaille tarttuisi jotain uutta mukaan. Se, mihin ajankohtaan työpaja sijoittui, oli harkittua; vasta koulunsa aloittaneille, toisilleen tuntemattomille koululaisille, ryhmäytyminen heti koulun alettua, on tärkeää koko loppu kouluvuoden kannalta. Animaatiopaja mahdollisti yhdessä tekemistä ja tätä kautta tutustumista uusiin luokkatovereihin ja uuteen luokanvalvojaan.
Pajaan oli varattu viisi kokonaista koulupäivää. Animaation työstäminen alkoi käsikirjoittamisella. Pajan aikana valokuvattiin, suunniteltiin musiikkia ja tutustuttiin sekä EMMAan että Tapiolan Sinfoniettaan.
Pääasiassa valokuvaten ja säveltäen toteutettu
työpaja tarjosi mahdollisuuden jokaiselle oppilaalle tuoda omia
näkemyksiään esiin. Taiteen tekemisessä on se parasta, että oikeita ja
vääriä vastauksia, ideoita ja toimintatapoja ei ole. Tätä
myös taiteilijat Sanna Sarva ja Sami Klemola pyrkivät korostamaan koko
pajan ajan. Näin onnistumisen tunteita kokivat kukin tahollaan.
Työpajan pyrkimyksenä ei ollut leipoa oppilaista väkisin taiteilijoita. Vaikka jokainen oppilas vastasi lopuksi toteutettuun kyselyyn, että mielenkiinto heräsi pajan aikana joko animaatioon tai säveltämiseen, oivalluksia saattoi syntyä ihan toisenlaisiinkin asioihin. Tarkoituksena oli antaa inspiraatiota, rohkaisua ja mahdollisuuden havaita, että meistä on moneksi, kun vain yritämme ja toimimme tiiminä.
Ilmapiiri EMMAn työpajassa pidettiin tarkoituksellisesti rentona. Käskytykset unohdettiin ja levätä sai silloin kun halusi. Jokaisella on omat vahvuutensa, ja sen mukaan sai myös osallistua animaation tekemiseen. Jokainen oppilas voi varmasti löytää oman käden jälkensä yhdessä tuotetussa taideteoksesta. Ennen kaikkea projekti tarjosi vastapainoa tavanomaiselle kouluviikolle.
Projekti huipentui, kun oppilaiden vanhemmat pääsivät katsomaan valmiin animaation ensi-iltanäytöksessä EMMAssa. Kyseessä oli upea ilta, vaikka sekä oppilaat että työryhmä tietävät, että yhtä hienoja hetkiä koettiin myös itse matkalla.
Työpajan pyrkimyksenä ei ollut leipoa oppilaista väkisin taiteilijoita. Vaikka jokainen oppilas vastasi lopuksi toteutettuun kyselyyn, että mielenkiinto heräsi pajan aikana joko animaatioon tai säveltämiseen, oivalluksia saattoi syntyä ihan toisenlaisiinkin asioihin. Tarkoituksena oli antaa inspiraatiota, rohkaisua ja mahdollisuuden havaita, että meistä on moneksi, kun vain yritämme ja toimimme tiiminä.
Ilmapiiri EMMAn työpajassa pidettiin tarkoituksellisesti rentona. Käskytykset unohdettiin ja levätä sai silloin kun halusi. Jokaisella on omat vahvuutensa, ja sen mukaan sai myös osallistua animaation tekemiseen. Jokainen oppilas voi varmasti löytää oman käden jälkensä yhdessä tuotetussa taideteoksesta. Ennen kaikkea projekti tarjosi vastapainoa tavanomaiselle kouluviikolle.
Projekti huipentui, kun oppilaiden vanhemmat pääsivät katsomaan valmiin animaation ensi-iltanäytöksessä EMMAssa. Kyseessä oli upea ilta, vaikka sekä oppilaat että työryhmä tietävät, että yhtä hienoja hetkiä koettiin myös itse matkalla.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti